zondag 15 december 2013

~ Time flies! ~

Gisteren begon de dag leuk: een pakketje! Er werd al een aantal keren gevraagd “heb je al post gehad”? Nu weet ik waarom! Thanks pa en ma!:) Erg leuk, en lekker!! Wat gaaf, dat boek; ‘de mooiste Afrikaanse roman van de afgelopen 10 jaar’, speciaal geselecteerd? En de spullen die ik uit mijn handbagage moest halen omdat die 2 kilo te zwaar was, handig om die weer te hebben! Ik ga het zeker gebruiken hier met de kids! 
Vrijdag waren er al 5 enveloppen voor me, met kaartjes, een brief, een tekening, een leuk haakpatroontje voor de kerst (word vervolgd:D) en foto’s! Super leuk!! Wel heel speciaal, om hier een kaartje van mijn lieve oma te krijgen! Bedankt allemaal!!:)


er is post! :)

De afgelopen nacht werd ik om 1 uur gebeld voor een bevalling. Super! Helaas eindigde dat weer in een ritje met de ambulance.. Ik was er om 5 over 1, maar tot half 3 was er geen vordering en de hartslag van het kindje ging omlaag. Gelukkig was het niet druk om de weg en waren we vrij snel bij het ziekenhuis. We hebben haar overgedragen en rond 4 uur lag ik weer op bed! 

Inmiddels is het zondagmiddag 20 over 5, ik zit heerlijk buiten, in het zonnetje(!!;P) deze blog te schrijven! Ondertussen zijn Mike en Jesse nog een aantal vlechtjes eruit aan het halen.. Ja ze zijn er weer uit!;-) Het was niet meer zo mooi omdat het uitzakte en ik had zin om mijn haar weer eens goed te wassen. Gelukkig waren 2 meiden (andere vrijwilligers hier) zo lief om spontaan hun hulp aan te bieden! We zijn met z’n 3-en en met hulp van veel kids ruim 2 uur bezig geweest, toen moesten we stoppen omdat we uit eten gingen. Er zitten nu nog ongeveer 60 vlechtjes in m’n haar, maar het staat nog wel leuk dus ik laat het nog even zo.
Gisterenavond zijn we dus uit eten geweest, met z’n tienen! Op de heenweg hebben we nog zo gelachen, we zaten met een groepje in een taxibusje. We hadden om 7uur in Mukono afgesproken en zouden daar beslissen waar we zouden gaan eten. Onderweg ging het lampje branden, de benzine was op! We reden precies een heuvel af, de chauffeur liet het busje uitrollen. Dat ging prima, maar we moesten ook weer een heuvel op! Gelukkig kreeg hij het busje nog even aan de praat en haalden we het tankstation. Real Africa.. :)
Het etentje was erg gezellig en ik heb heerlijke biefstuk op!

Verdere belevenissen van de afgelopen week en vandaag!

In de kerk werden vorige week 3 kinderen opgedragen. Silas, Saul en Stella.
* Silas is de jongen van (ongeveer?) 9 jaar. In de kerk werd een foto geprojecteerd, waarop Silas te zien was. Liggend op de grond, vastgebonden aan een touwtje. Wat ik over hem gehoord heb is dat hij 3 jaar zo geleefd heeft. Een heel triest plaatje! Hij is zo ‘gevonden’ door een ‘Health Community’, later is hij via het politiebureau hier terecht gekomen. Gebed is zeker nodig voor deze lieve jongen! 
* Stella is een klein baby’tje die hier gekomen is toen ze nog geen 2 dagen oud was. Helaas is de moeder overleden bij de bevalling en er werd verteld dat de vader 4 jaar geleden al overleden is. Een raar verhaal natuurlijk, maar uiteindelijk is er geen familie om voor het kleine meisje te zorgen. Het is een gezond kindje, waar het goed mee gaat!
* Saul, waar ik vorige keer over blogde, het jongentje van 2a3 jaar oud. Wat we van hem weten is dat hij uit de auto gegooid is en achtergelaten. In het begin was hij wat ‘schuw’ was en nu lijkt hij iets te ontdooien. Hij is overdag bij de toddlers (peuters) en eet ook lekker mee met alle kinderen, wat hem goed bevalt! Het is grappig om te zien, alle kids eten netjes met een vork of lepel en hij eet met zijn handjes. Een lief mannetje!

Silas en Andrew (bijna even oud!)
Saul

Met John en Reagan (in de ondervoedingskliniek) gaat het goed. Ze eten sinds ongeveer een week porridge in de ochtend, een eerste stap naar vast voedsel! Ik heb al een paar keer gezegd dat ze qua groei de goede kant opgaan. Bij deze een update van het gewicht, dan hebben jullie er meer een beeld bij. Toen Reagan (5 jaar) hier kwam (5 november) woog hij 5,6 kilo. Nadat hij eerst wat was afgevallen, woog hij na een maand 7,2 kilo en van de week heeft hij de 8 kilo bereikt! Het is leuk om te zien dat hij er zo tevreden uitziet, er steeds vaker een lachje te zien is en hij niet meer zo apatisch/in een foetushouding zit als toen hij hier kwam. John (1 jaar) woog toen hij kwam 4,6 kilo. Hij was aardig wat afgevallen door het vocht wat hij vasthield maar woog na een maand (7 december) 5,2 kilo. Ook John is een vrolijk mannetje, die het heerlijk vind om lekker buiten te zitten.
  
bolle wangen! :)

Afgelopen week is het Holiday Program gestart. De kinderen hebben 3 maanden zomervakantie! Het programma is erg leuk, de kids zijn in groepen verdeeld en iedere groep heeft 1x per week games, 1x een activiteit en 1x knutselen. Ik heb met alle 3 een keer geholpen van de week. Het was erg leuk! De teachers hadden erg leuke games bedacht, dat was fun! De foto's spreken voorzich:). De activiteit van deze week was een film, met popcorn! Erg gezellig, 's avonds in een klaslokaaltje met een groep kinderen.. 


Zakjes doorgeven zonder de handen te gebruiken!
Lea hield het erg lang vol,
rennen met 3 hoepels!
Steven ;-) maakt een fotolijstje met de rand
in de kleuren van de Ugandese vlag...

Dinsdag in de kliniek gewerkt. Er kwamen weer veel kindjes –23- op het consultatiebureau! Onder andere de moeder van vorige week (de dag waarop ik 2 bevallingen had), met haar meisje. Ze heeft inmiddels een naam: Prossy! Ik heb haar het roze gehaakte mutsje nog gegeven, dat had ik haar beloofd maar toen ik het later op de dag wilde brengen (na de bevalling) was ze alweer naar huis; een andere moeder met haar kindje, die vorige week zaterdagochtend geboren is; het gezinnetje, waarvan de vader me pas belde. Zo leuk, ik kreeg een armbandje van ze! Ik moest er wel om lachen, het is een armbandje met reclame van een drankje erop, maar voor hun is het al heel wat! Het baby'tje heeft inmiddels ook een naam: Samuel. In januari komen ze weer, als Samuel 6 weken oud is heeft hij weer inentingen en polio druppels nodig. Leuk, dan kan ik ze nog net weer een keer zien!; een tweeling -2 jongetjes- van 2 maanden oud! De moeder is bevallen toen ze 7 maanden zwanger was, beide kindjes wogen 1,3 kilo! Nu wegen ze ongeveer 2 kilo. Schattig!


het 'consultatiebureau'
happy family! met baby Samuel
de tweeling!
Prossy

Vandaag werd in de kerk ook een kindje opgedragen, hij word ongeveer 1 jaar oud geschat. Hij heet Martin. Zijn moeder was psychisch niet in staat om voor hem te zorgen, omstanders zagen dat hij bijna overreden werd. Zijn moeder is nu opgenomen, hopelijk kunnen ze als ze herstelt weer herenigd worden!
De zondagsschool was ook weer fijn en leuk. Het thema van vandaag was "one night in Bethlehem", over de reis van Jozef en Maria naar Bethlehem en dat daar geen plaats voor ze was in een herberg. Als intro zaten Miranda en ik op de rug van 2 'ezels' (Marloes en Willemijn, 2 Nederlands vrijwilligers die hier 3 weken zijn)... Ik was Maria, met een ballon onder m'n t-shirt en een handdoek om m'n hoofd. Zo liepen we voorbij, van de ene naar de andere container, de boodschap werd begrepen en daarna gingen de kinderen uiteen om een puzzel of kleurplaat te maken.


Hier zingen we we eerst met elkaar voordat
we in groepen uit elkaar gaan.
Jared, mooi mannetje!

de kids:)
Jeftha showt het lied wat we gaan zingen.

De afgelopen week ben ik ook weer veel bij de baby's geweest! Binnenkort zal ik een blogje maken over hoe een dagje bij de baby's eruit ziet. 


de tweeling Janet & Anna-Christien, Josephine en Daphine
(er stonden en zaten nog een groep kids om ons heen
maar de auntie kreeg het niet voor elkaar
om iedereen erop te krijgen ;-))

Van de week kwam ik verloskundige Jane tegen, ze mistte me op donderdag in de kliniek. De komende weken ga ik dus ook op donderdag daarheen. Ik kan er niet veel van begrijpen als ze (de verloskundige en de zwangere vrouwen die op spreekuur komen) met elkaar praten -in het Oegandees-, maar de verloskundige vind het leuk om dingen uit te leggen en het is ook wel interessant en 'mijn ding'!

Tot de volgende keer weer!
Liefs:)

6 opmerkingen:

  1. Heejjj Thera! Leuk dat je "eindelijk" post hebt ontvangen, gezellig! Er komt vast nog meer... ;-)) Nou, je hebt 't nog drukker dan dat je thuis hebt, denk ik. Leuk hoor wat je allemaal doet!! En ook weer bijzonder; je maakt zoveel mee.. Geniet maar goed van alles en ja, de tijd vliegt, dat geloof ik en daarom weten wij hier dat 't goed met je gaat! Liefs Xxx Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op Skype lopen we elkaar steeds mis, jammer hè. Daar had ik ook nog het één en ander geschreven maar dat is blijkbaar nog niet bij jou aangekomen. :-( Tot gauw X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wouw.., je doet mooi werk daar hé! Dit heeft eeuwigheidswaarde. En ook al is het een klein steentje wat je bijdraagt, het kan grote positieve gevolgen hebben voor de toekomst van de individuele kindjes daar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heej, nu kunnen we wel al je foto's zien! Nog leuker!! Vanmorgen kon ik ze niet zien... 'k Weet ook niet waarom niet. Maar goed, zo maakt het je verhaal nog leuker! Ziet er heel goed en gezellig uit daar! Jij met je benen in de lucht! :-)) Xxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, die laatste foto :-)) (had ik nog niet gezien). En Jared, idd een prachtig mannetje!! Bye bye Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Thera wat ontzettend leuk en gaaf om te zien en horen wat je daar allemaal doet! heel bijzonder...geniet er van en wij blijven meelezen hoor
    groetjes de Bonsies

    BeantwoordenVerwijderen