zaterdag 11 januari 2014

~ Tijd voor een nieuwe blog! ~

Waar was ik ook alweer gebleven.. ;-)
Hier komen weer 'wat' belevenissen van de afgelopen (anderhalve) week!

Ik ben er inmiddels al 3 keer op donderdag in de kliniek geweest i.v.m. het spreekuur van de verloskundige voor zwangeren, ik had er nog niet over geschreven geloof ik, maar het is erg leuk! 
Zo heb ik al heel wat babyhartjes beluisterd en -nadat de verloskundige de ligging had gecheckt- gevoeld waar het hoofdje en de rug lag. Soms voelden we een voetje schoppen, als de baby het niet zo leuk vond dat we in zijn of haar mama's buik aan het duwen waren ;-). 


Op de 'ouderwetse' manier, maar net zo duidelijk!
-met Zoe, het kindje van de verloskundige, op m'n arm-

Zaterdagochtend vroeg (6uur) opgestaan om naar de zonsopgang te kijken.. Erg mooi! In het echt nog mooier als op de foto, maar hier een impressie.




Op zaterdag worden er echo's gemaakt, ik ben daar nog niet zo lang achter! De verloskundige had donderdag een aantal aanstaande moeders doorgestuurd voor een scan op zaterdag omdat ze twijfelde aan de houding; toen vroeg ik door, hoe gaat dat, wie doet dat enz. en zo kwam ik erachter dat ik op zaterdagochtend ook in de kliniek 'moet' zijn!:) Er komt dan een man van buitenaf om echo's te maken. Vorige week zaterdag waren er (onder andere) veel zwangere vrouwen, om te kijken of alles goed was met het kindje, om de houding van de baby te bepalen en/of om te bepalen hoever de vrouw is in de zwangerschap. Het blijft zo bijzonder om een echo te zien, het kindje in de buik van de moeder. We zagen onder andere armpjes, beentjes, de buik, wervelkolom, hartjes -met 4 kamers-, de navelstreng -met de 3 vaten- en hoofdjes. Er werd ook regelmatig gekeken naar het geslacht van de baby! Grappig, ik was echt verbaasd dat veel vrouwen dat hier willen weten:). Ik vond het super interessant! Nog 2 kansen/zaterdagen! Foto's volgen nog...

Na de zonsopgang van die bewuste zaterdag naar de baby's geweest om ze te wassen! Er zijn 4 slaapkamers met een bepaald aantal bedden, deze dag hielp ik de auntie in de kamer met de allerkleinste baby's.


Tobias 

Lekker schoon!

Na het badderen nog heel even terug in bed tot iedereen van deze kamer klaar is. 


Roberta (weer in haar eigen bedje!
de dag nadat ik met Pita bij haar in het

ziekenhuis ben geweest mocht ze naar huis!),
Rashid en Nicolas!

gezellige slaapkamer:)

Tijd voor een flesje melk of
een beker porridge (=rijstepap)!

Ik vergeet soms van alles te schrijven (deze blog is ook geen dagboek, maar toch..), maar ik ben al regelmatig op zaterdagmiddag in de kerk geweest om te oefenen voor de zondag. Er is altijd een groep die de leiding heeft, zij staan op het podium te zingen en de rest zit 'gewoon' op de stoelen. Het is heerlijk om met deze groep -aunties, soms een uncle en altijd een groepje kinderen- op zaterdag te zingen! Mijn lievelingsliederen zijn "Because He lives" & "All in all".. Pas werd dit eerstgenoemde lied gezongen en bij het refrein zong Leah, 1 van de oudere meiden een prachtige 2e stem! Erg gaaf..

Het thema van vorige week zondag -de zondagsschool-  was: Jezus veranderd water in wijn. We hebben met de kids een lied gezongen die we in de kerk 's middags gepresenteerd hadden. Het lied sloot goed aan bij het Bijbelverhaal en de kids vonden het leuk om dat lied te zingen! 
's Middags uit de kerk een rondje wezen lopen met Miranda en wat foto's gebracht bij Samuel zijn familie! Wat waren ze er blij mee! Vooral het zusje van Deborah, haar had ik de foto van vorig jaar gegeven, dat we jerrycans met water op ons hoofd dragen. Ik had even geen erg in haar en toen ik naar haar keek stond ze heel stralend naar die foto te kijken, dat was zo leuk!


blij met een paar foto's!

Florence met de foto van vorig jaar:)
(zij is het meest linker meisje op de foto)

Deborah met haar 2 dochters

Dinsdag ben ik met Joshua en zijn auntie (hij woont in 1 van de Family Units, met nog een groep jongens en een auntie die voor hen zorgt) naar een ziekenhuis hier in Mukono geweest. Hij had erg last van zijn rechterbeen/knie, er moest een röntgenfoto gemaakt worden. De dokter die de foto maakte was dezelfde dokter die de echo's komt maken op Noah's Ark! Leuk om te zien hoe dat gaat; Joshua moest op een houten tafel gaan liggen, kreeg een plaat onder zijn been en een soort jas over zijn lijf heen. Na het maken van de foto's moesten we even wachten en konden we de resultaten zien. Het moest nog een keertje over, de dokter wilde ook foto's van zijn linkerbeen om deze ter vergelijken met zijn andere been. Hij ontdekte een bacteriele ontsteking, van de week zijn Joshua en zijn auntie naar een ziekenhuis in Kampala geweest met de foto's en ook meteen een controlebezoek gehad i.v.m. zijn sikkelcelziekte. Het was erg leuk om mee te gaan en een ander ziekenhuis/medisch centrum te zien, Joshua vond het ook erg leuk! We gingen samen op een boda, een leuke belevenis en het belangrijkste: de oorzaak van de pijn is gelukkig gevonden!



Josh en a. Carol


;-)

Verder heb ik van de week een nachtje op deze 2 schattige meisjes gepast!


Stella 
Lucinda ♥ (het kerstkindje)
Dinsdag kwam 1 van de kinderen naar me toe, of ik bij mama wilde komen. Pita had al een aantal weken gebroken nachten achter de rug (in het begin zorgt zij voor de nieuwe baby's, ook de nachten) en was erg moe. Ik was bij Piet en Pita in huis en heb daar op de bank gelegen.. Van 12 uur tot 2 uur heb ik geslapen en van kwart voor 6 tot 6 uur (niet echt geslapen want ik wist dat Stella ongeveer om 6 uur zou komen omdat ze om 3 uur een flesje op had), niet zo veel dus! Maar het was super gezellig, ze waren alle twee klaarwakker midden in de nacht! En je kunt beter een nachtje overslaan dan 5 keer wakker worden en uit bed (in dit geval van de bank) moetenStella is pas flink ziek geweest, longontsteking had ze, maar gelukkig ging het die nacht alweer veel beter en had ze de avond ervoor de laatste medicijnen gekregen. 
Uiteindelijk had Pita een nacht heerlijk geslapen en ik een nachtje genoten van de zorg voor deze 2 meisjes, iedereen blij dus! In de ochtend heb ik Lucinda nog lekker in bad gedaan.. 

Gisteren ben ik met Miranda een dagje uit geweest! Naar Jinja.
Een heerlijk dagje met weer veel belevenissen.. We zijn nu wezen varen, waar we de vorige keer geen tijd meer voor hadden. Lekker vroeg vertrokken 's ochtends dus we kwamen er rond 10 uur aan. Eerst naar de oorsprong van de Nijl geweest, daar een boottochtje gedaan. Wat foto's gemaakt op een eilandje, bij de oorsprong en leuke details erover gehoord van onze gids. Zo is de oorsprong van de Nijl ontdekt door ene John Hanningstone Speke in 1862 en is de Nijl ongeveer 6400 km lang! De Nijl stroomt vanuit Oeganda naar Zuid-Sudan naar Egypte en daarvandaan naar de Middellandse Zee, dit duurt ongeveer 3 maanden (voordat het water daarvandaan bij de M.Zee is)! Interessante weetjes:). Ik weet nog dat er vorig jaar verteld werd dat er ongeveer 75 liter per seconde naar boven komt... Wat nu erg leuk was (of het goed is weet ik niet, ik begreep dat het met een dam te maken heeft), was dat het eilandje veel kleiner was doordat het voor een gedeelte onder water stond en we door het water naar een bord moesten lopen (zie foto). In 2012 konden we gewoon via het eilandje naar dat bord lopen. 


het eilandje

...met craftwinkeltjes (souvenirs)

Links waar het water kolkt is de oorsprong!

even om te vergelijken: dit was in 2012!

'ons' bootje met de bestuurder en de gids

Tussen de middag heerlijk gegeten bij een restaurantje en in de middag weer een heleboel souvenirs gekocht! Ik heb erg leuke dingen voor 'iedereen'!:)) 
Op de terugweg namen we bijna de hele achterbank van een taxibus in beslag met al onze tasjes! 



Toen we instapten was de bus nog bijna leeg, hij gaat pas rijden als 'ie vol is en dat kan soms wel even duren! Op een gegeven moment kwam er een Oegandees bij het raampje: gebruiken jullie de hele bank? Nee, dat was natuurlijk wel een beetje asociaal dus ik heb mijn rugtas op de grond gezet tussen m'n benen en de tsjes met souvenirs op m'n schoot. Even later kwamen er tussen ons in -we wilden allebei bij een raampje- 2 volwassenen, 3 kinderen en een KIP zitten!!  


:D:D

onze medereiziger ;-)
Dit meisje heeft eerst een poosje gestaan maar ik vond het zo zielig dus toen heb ik wat tasjes opzij geschoven en ze op schoot genomen. Ze was heel bang maar liet het toch toe, het was natuurlijk beter dan staan maar daar bleef het bij. Wat heel leuk was, is dat ze in het begin rechtop zat, na een poosje met haar rug tegen me aan ging liggen, nog even later ook met haar hoofd (en dan zat ze elke keer naar me te kijken als ik met Miranda praatte) en tegen het einde van de rit viel ze heerlijk in slaap! 




Verder nog wat leuke noemenswaardigheden:
* Het is wel heel erg leuk om in het centrum te komen en dan bekenden tegen te komen! Zo zag ik een vrouw met een flink dikke buik, die me aansprak. Ik moest even denken en toen herkende ik ze ook, ze was op het spreekuur geweest bij de verloskundige. 
* Als het goed is zijn er 14 vrouwen die nog moeten bevallen voordat ik wegga, ik ben benieuwd! Het is echt zo wisselend, in de week na kerst waren er in 2 dagen 5 bevallingen en daarna tot nu toe niet 1! 
* Pas zat er op een donderdag een vrouw in de kliniek met een klein meisje op schoot, ze deed heel joviaal maar ik herkende ze niet en dacht wat een vriendelijke vrouw! Ze vroeg hoe het met me ging en we raakten aan de praat. Toen bleek het die vrouw te zijn die haar kindje verloren is in de 23ste week van de zwangerschap (op 5 december). Ik was bij haar bevalling geweest, ze bedankte me voor de hulp! Ik moest even slikken en was benieuwd hoe ze er nu in stond. Ze was weer op Noah's Ark omdat ze met haar zusje mee kwam die zwanger is en bij de verloskundige op controle kwam. Ik vroeg of ze het niet moeilijk vond dat haar zusje zwanger is maar nee, ze was heel blij voor haar en ze geloofde vast en zeker dat God haar ook weer een kindje zou geven! Wat een sterke vrouw.. Ze had nog wel haar verdriet zei ze, maar ook een vast vertrouwen. Mooi! Wat ik ook bijzonder vond is dat ze haar zusje naar Noah's Ark liet gaan omdat de zorg hier zo goed is, eerst liep haar zusje namelijk bij een ander ziekenhuis. 
* Voor de woensdagavond heb ik spellen voorbereid voor het Holiday Program, een Bingo gemaakt voor de kids en nog een ander spelletje op internet opgezocht. Vrijdagavond hebben we ook (onder andere) Bingo gedaan, deze avond hadden we een groep met oudere kinderen. Toen Timothy(13/14 jaar) hoorde dat Bingo gingen doen zei hij: aah, that's boring! Maar hoe verder we in het spel kwamen, hoe fanatieker hij werd en uiteindelijk was hij zelfs de eerste met"Bingo"! Toen hij als winnaar een reep chocolade kreeg, vond hij het opeens wel een leuk spel.. ;-D 

Ongetwijfeld vergeet ik weer van alles te schrijven, maar de blog is weer lang genoeg en anders heb ik niets meer te vertellen als ik weer thuis kom.. ;-) Dat gaat snel gebeuren trouwens, blew! Ongelofelijk, wat gaat de tijd hard..
Veel kids vinden het maar niets en zeggen dan dat ik ze maar mee moeten nemen in de koffer.. Dat zeggen ze natuurlijk tegen heel veel vrijwilligers maar het is toch grappig! ;-) 
Voorlopig hoop ik nog 2 mooie weken te hebben hier!!

Liefs,
Thera

3 opmerkingen:

  1. Bedankt Thera!!! :-)) Heeeeel veel plezier nog die laatste weekjes, geniet!!! Xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig weer .....!!!! GENIET er nog van !!!!!! liefsxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi thera

    Eens in de zoveel tijd zit ik met een heerlijke kop thee al je blogstukjes te lezen en lees dan echt bijzondere maar ook erg heftige dingen.
    Maar zie ik ook kinderen voorbij komen waarvan ik denk aagh zo groot alweer of oja die en die daar heb ik dat toen mee gedaan.
    Ook ik ga even terug en met je mee op reis naar de plek die ik ken en dat is heerlijk!
    Erg mooi wat je daar allemaal doet en hebt gedaan, het zal wel heel anders zijn geweest dan met de groep.
    Hoe is het eigenlijk met ons gebouwde huisje??

    Ik wens je nog een aantal fijne dagen toe, en veel mooie dierbare herineringen/ vriendschappen van daar die je mee kunt dragen in je hart als je terug bent in nederland
    Groetjes nellie

    BeantwoordenVerwijderen