woensdag 6 november 2013

~ Een bijzondere dag... ~



Vannacht is het hier nogal slecht weer geweest, het heeft heel hard geregend en ook nog geonweerd. Om 2uur sliep ik nog niet, door het gekletter op het golfplaten dakje van m'n huis en rond 4uur ben ik ook nog een poos wakker geweest. Maar gelukkig heb ik genoeg energie! ;-)

Vanochtend werd ik geintroduceerd bij de verloskundige en de verpleegkundigen in de kliniek. Erg leuk, ze herkenden me nog heel goed van vorig jaar, dus kennismaken was niet meer nodig! 
In de verloskamer was al een vrouw die moest gaan bevallen, ik kwam op het goede moment! Op de eerste (werk)dag meteen een bevalling!:)

de verloskamer


Ik keek mee met de controle's en tussendoor leerde ik iets over het systeem wat ze hier hebben, voor als de baby geboren is. Het is vergelijkbaar met ons concultatiebureau, ze moeten om de zoveel tijd terugkomen voor inentingen, wegen etc. Leuk om de verschillen, maar toch ook overeenkomsten te zien!
Helaas moest de aanstaande moeder rond de middag naar een ziekenhuis in de regio. De baby zou op deze manier niet geboren kunnen worden, waarschijnlijk was het ook een groot kindje! De verloskundige schreef op papier: "obstruction. big baby??"  
Wat een ervaring.. De aanstaande moeder op de brancard, in de ambulance van Piet en met een flinke vaart & sirene naar het ziekenhuis! Ik zat achterin samen met de verloskundige en de verpleegkundige. We hielden met z'n 3en de barende vrouw op de brancard vast, wat wel nodig was want de wegen zijn hier niet zoals in Nederland! Ik heb echt even moeten slikken en had zo met haar te doen.. Natuurlijk super dat er op het project een ambulance is om zo iemand snel te vervoeren, je hoort ook wel andere verhalen over Afrika! 
In het andere ziekenhuis aangekomen dragen we de vrouw over en gaan zelf weer naar Noah's Ark. Ik hoop echt dat we nog te horen krijgen dat het goed afgelopen is, dat moeder & kind beiden gespaard zijn!

Na de (late) lunch ga ik weer terug naar de kliniek en help daar met het geven van medicijnen aan een zwaar(!!) ondervoedt kindje. Heel triest.. Een jongetje van 5jaar oud en hij weegt 5,6 kilo.. Als ik zijn armpje optil (de medicijnen krijgt hij via een infuus) gaat hij heel klaaglijk huilen. 
Vorig jaar vond ik de situatie van Maurice al zo erg (wat het ook zeker was! hij woog toen hij een half jaar oud was namelijk nog minder dan bij zijn geboorte), maar dit is helemaal schrijnend. Om de 2u krijgt hij speciale voeding. Gelukkig is hij hier op de goede plek!! 

Als een vrouw hier in de kliniek (zonder complicaties) bevalt, is het de gewoonte dat ze ongeveer 2 dagen blijft en dan mag ze naar huis. Ik weet niet of ik geblogd heb over een klein baby'tje die eergisteren geboren is, maar vandaag zijn hij en zijn moeder opgehaald door de vader. Met z'n 3en vertrokken ze, op de boda boda (brommer)! Baby'tje tussenin.. 

<3
Baby Jeremia, lekker warm ingepakt!


Vanavond met Miranda heerlijk rolex (een soort pannekoek met ei en wat groenten) gekocht aan de weg en in mijn huisje opgegeten. Het is erg leuk om dezelfde tijd met haar hier te zijn, we doen onze eigen dingen maar komen elkaar regelmatig tegen! Miranda zit in een huisje naast mij, en daarnaast zit ook een hele leuke meid, uit Amerika! Gezellige boel hier dus! 

Bedankt voor jullie leuke reactie's!
En.. Adriaan, Arnold, Jesse en Joost: HAPPY BIRTHDAY!!! :)
Sanne, ik heb de post gegeven en ze waren er zo blij mee! Ik denk dat er nog wel iets mee terug komt! ;-) Ik zal nog een foto van ze maken met je post..
Teunie, volgens mij kun je volger/lid worden en zo een email krijgen bij een nieuwe blog! Maar dat weet ik niet zeker.. Anders gewoon elke dag even kijken! ;-) en idd, we gaan een x Skypen! Hoe gaat het met je gezondheid?? 

Nog wat leuke foto's en dan ga ik straks lekker slapen.. Misschien word ik vannacht wel uit bed gebeld voor een bevalling! 
Oja, ik heb een Oegandese simkaart met een ander nummer, voor als jullie me evt willen bereiken! Dat is: 772058144 (het netnummer is +256).


1 van de gekko's in m'n huisje..
Mariska met haar cadeautje! :)
haken met een auntie :D
Tot de volgende keer weer!!
Liefs



3 opmerkingen:

  1. tsjonge.. een brok in je keel als je dit allemaal leest !! liefs en alle goeds daar!!!! bedankt voor je felicitatie en een dikke knufff van ons <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow wat gaaf allemaal. .en bizar..indrukwekkend...ahhh die barende vrouw, kippenvel als je dat leest...wat fijn dat er op zo n moment een ziekenauto is zeg...
    Ach en dat meisje met dr pop...liefff en Maurice wat een mannetje. ..zo opgesterkt...dank God. Het was hier dankdag vandaag. ..ik heb gedankt ook voor jou en het grote gezin daar..
    Lieve thera goede tijd, God is met jou...liefs ons
    We bidden voor je elke dag dat je de kracht en de liefde mag krijgen om daar te zijn voor alle die jou hulp nodig hebben.
    Thera je bent een topper dat je dit doet...
    Xxx Els Richard en dikke knuffel van Julia Sanne Noa Sem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Adriaan, Janet en kids11 november 2013 om 02:24

    Thera! Wat heerlijk om je belevenissen te lezen! Fijn dat je het naar je zin hebt. We blijven je volgen hoor. Enne, bedankt voor je felicitatie en jij natuurlijk ook gefeliciteerd met allemaal.
    Alle goeds toegewenst en hou je haaks!
    Liefs van Adriaan, Janet, Jaïr, Nathan en Thirza

    BeantwoordenVerwijderen