woensdag 13 november 2013

~ Osiibye otya! ~

Oftewel, goedenavond!:) 
Tijd voor een nieuwe blog..

Gisterenavond hebben we (ik en nog een groepje Nederlanders:)) les gehad van Daniel, een Oegandees. De volgende lesavond zal volgende week zijn, we hebben gisteren het 'groeten' geleerd! Een erg leuk taaltje:) Ik heb nog nooit zoveel mensen gegroet als vandaag, en zoveel spontane reactie's terug gehad! ;-) De Oegandezen vinden het erg leuk als je een paar woorden in hun taal kunt spreken. 
Grappig, in het vliegtuig zat ik naast een Amerikaan. We babbelden over het doel van zijn en mijn reis. Nadat hij vroeg hoe lang ik ging zei hij: "wow, 3 months?! then you're became a local!".
Morgen ga ik mijn haar laten invlechten, hij kan nog weleens gelijk krijgen! ;-)

Er is weer een hoop gebeurd de afgelopen week. Nog geen bevalling gehad, wel weer iemand naar het ziekenhuis gebracht met de ambulance! Zondagochtend is er een baby'tje geboren, maar toen zijn ze me helaas vergeten te bellen. Komt vast goed, ik ben hier gelukkig nog even!

Elke dag gebeurd er weer iets anders in de kliniek. Maandag is "general (=algemeen) day", op dinsdag veranderd de wachtruimte in een consultatiebureau, woensdag is het in principe "outreach day" (dan gaan de dokter en verpleegkundigen het dorp in om voorlichting te geven over bijv. aids/hiv, dat is alleen niet iedere woensdag), donderdag is "anti-nental day" (vergelijkbaar met ons verloskundige-spreekuur) en vrijdag is weer " general day". 


de kliniek

Gisteren was het dus " immunisation day" - vergelijkbaar met ons consultatiebureau. Erg leuk, ik kon nu ook veel meehelpen! Met wegen, inentingen en vitaminen geven aan baby'tjes waarvan de leeftijd varieerde van 3 dagen tot 9 maanden!



het consultatiebureau

wegen!

:)

weer op huis aan...

geweldig plaatje!

Vorige week is er nog een ondervoedt jongetje bijgekomen. In december word hij 1jaar en hij weegt 4,6 kilo! Met dit gewicht kwam hij binnen, inmiddels is hij afgevallen tot 4,1 kilo. Maar dat is een goed teken, hij hield heel veel vocht vast in zijn onderbenen & voetjes en dat raakt hij kwijt door de medicijnen die hij krijgt! Om de 2uur krijgt hij 34 ml voeding en dat is binnen 2 minuten op! Elke ochtend worden de jongens gewogen en afhankelijk van hun gewicht wordt het aantal mls aangepast. 
Er zijn nu dus 2 ondervoedde kindjes in het ondervoedingscentrum. Het is heel mooi om te zien dat ze nu, in nog geen week tijd al veranderd zijn! Het jongentje van 5 is goed aan het groeien.
Vorige week had ik het even niet breed, nadat ik ze 2 dagen had gezien en meegemaakt. Ideaal dat er dan Skype is! Lies! ;-) 


John, 11maanden oud!

Wat het weer betreft.. ik las op internet dat er een horrorwinter voorspeld is bij jullie! Wij hebben de afgelopen dagen veel regen gehad, maar vandaag was het weer volop zomer! Heerlijk:)


Gelukkig, de dekens kunnen weer drogen!

Het eten bevalt me nog steeds goed, vandaag m'n lievelingseten: snijbonen!
Ik eet het liefst 3 keer op een dag warm en dat kan hier als ik wil!
Tegen etenstijd vragen de kids: can you come and sit at our table?? Ze vinden het super gezellig als je bij hen aan tafel komt zitten. Van de week zat ik bij de drieling Mary, Margaret en Gladys aan tafel. Ze gingen me Oegandese woorden/zinnen leren en hadden de grootste lol om mijn uitspraak! (http://nl.nacmu.org/kinderen/mary-margaret-en-gladys.html?pop=0)

Mariska is gelukkig weer wat beter, ze zei tegen me: "heb je je ouders al verteld dat ik weer beter ben?" Dus bij deze, pa & ma!


Mariska, tijdens het eten gisteren (chapati met soep, mmm..)

~ Angel ~ 1 van de mooie kids hier.. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal, maar soms is het zo bizar! (zie de link onder de foto)


http://nl.nacmu.org/kinderen/395-angel.html

~ Edwin ~ Mijn vriendje!


http://nl.nacmu.org/kinderen/427-edwin.html?pop=0

Alle kinderen hebben dus een verhaal, het ene kindje is misbruikt, de ander (letterlijk!) weggegooid. Maar nu is er een meisje waarvan 2 moeders beweren dat zij de moeders zijn! Ze zijn al even bezig met DNA testen, hopelijk word snel duidelijk wie de echte moeder is en kunnen ze weer herenigd worden! Het is echt een schatje..


Daphine ;-)


Verder heb ik meegeholpen om een baby'tje te draaien wat in een stuitligging lag! Het werd gedaan door een Amerikaans man, hij legde heel veel uit en liet ons meevoelen. Het resultaat was dat het kindje een kwartslag gedraaid was! Daarna werd de aanstaande moeder met rust gelaten, omdat het best intensief is! Over 2 dagen was de afspraak om verder te gaan. 

Collega's, ik heb de kraampakketspullen afgegeven! Ze waren er weer blij mee. De verloskundige vroeg of ik nog meer had, maar omdat het veel ruimte in beslag neemt had ik van alles 1ding meegenomen. De rest heb ik ergens in NL afgegeven en komt met een container -als deze vol is- hier aan!


in de verloskamer.. 

Zoals jullie kunnen lezen heb ik het goed naar mijn zin!
Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat..!?
Elise, van harte!! Knuffel uit Oeganda en een fijne verjaardag! :)
Het is erg leuk om af & toe te Skypen met het thuisfront!
Zo hoorde ik zondagavond dat Ger bevallen is!! Als je dit leest, stuur je me als je tijd hebt gauw een foto'tje via de mail?

Ik spring een beetje van de hak op de tak, maar ik ga me nu klaarmaken om lekker te gaan slapen! Zie een beetje tegen morgen op, vorig jaar moest ik op een kwartier na 8u stil zitten!! Ondertussen maar mutsjes haken voor de baby's.. 

Sula bulungi!!!
(Slaap lekker!)

Liefs,
Thera



4 opmerkingen:

  1. Nou Thera, heeeeeeel veel succes vandaag hoor!! Het staat je in ieder geval erg leuk, net als vorige keer. ;-) Mooie blog weer, fijn om te lezen en foto's te kijken! Maar om je te zien, is ook errug leuk hoor! :-)) Tot gauw Xxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hoe is je nieuwe kapsel geworden? Nu hoor je er wel bij he :)
    Leuke foto's zeg! Leuk om je zo bezig te zien, wat een belevenissen zeg!
    Ondertussen hebben we een nichtje Nova erbij! He geniet ervan! En sterkte met de "pittige" momentjes! Groetjes van A M J en J

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Thera!

    How are you?
    Wij zijn alweer bijna een week in ons koude kikkerlandje! Wennen joh...
    We missen NACMU en jullie!
    Kun je je draai een beetje vinden in de kliniek? Hoe gaat het met Reagan en John?
    Wij zijn vandaag weer Nederlandse patiënten aan het verzorgen geweest. ('t zijn maar bleekscheten hier hoor :)
    Geniet van alles daar en we horen wel van je!

    Sula bulungi!!! :)

    Joanne en Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen